Paola Cassone

Paola Cassone

Werkt bij: Initiative

Functie: Performance Strategy Director

Biografie Geboren 20 augustus 1963 te Bergamo (Italië), verhuisd naar Nederland en woonachtig in Nijmegen sinds december 2000. Ik ben getrouwd en moeder van een zoon.

Ik ben begonnen als stagiaire bij de media-afdeling van Lintas in Milaan in 1981 en sindsdien heb ik altijd gewerkt voor reclame- en mediabureaus. Tot 1987 werkte ik in het weekend ook als DJ voor een lokaal radiostation en een club, maar ik ben daarmee gestopt toen ik naar Londen verhuisde voor het opstarten van Initiative Media International.

In 1989 werd Initiative Media International verplaatst naar Brussel en, na de begeleiding van de nieuwe startup, ben ik naar Milaan teruggekeerd, waar ik als Media Strategy Director (een heel nieuw concept toen) ook internationale projecten heb begeleid in opdracht van Lintas Parijs. Naast Lintas en Initiative, heb ik ook voor Leo Burnett en Starcom Milaan gewerkt. In Nederland was ik werkzaam voor BrandConnection en Kobalt. Sinds drie jaar ben terug bij Initiative als Performance Strategy Director.

Sinds 1993 ben ik actief betrokken en bezig met internetgebruik en -ontwikkeling, zowel binnen als buiten mijn werk. Voordat ik naar Nederland verhuisde, beheerde ik 3 amateur websites en een nieuwsgroep en gaf marketingadvies aan een netwerk van Italiaanse ‘underground’ websites. Nu heb ik een eigen website en blog in het Italiaans.

Na me dertig jaar te hebben toegespitst op het optimaliseren van de reclame-inspanningen van de bekendste internationale merken en diensten, heb ik een aanzienlijke ervaring op het gebied van marketingcommunicatie opgebouwd. Wat mij vooral boeit is het verbinden van maatschappelijke trends en ontwikkelingen aan de communicatiedoelstellingen van bedrijven en merken. Ik hou van het vertalen van complexe maatschappelijke analyses naar marcom strategieën, met volledige garantie van uitvoerbaarheid binnen de grenzen van het voorgestelde budget én haalbaarheid van afgestemde, meetbare effecten. Dit heeft geresulteerd in twee publicaties die ten tijde van verschijning als zeer innovatief en nogal controversieel werden beoordeeld.

Publicaties
Effective Reach is the name of the game (2004) ISBN 90-809178-1-8 NUR 815
The message is the medium (2009) ISBN 978-90-814530-1-1

Recente artikelen van Paola Cassone

Het glazen huis

27okt 201712:26
  • Media
  • 16255 x gelezen
  • Link
  • Paola Cassone
  • PRContent

weblog Soms zie je het niet. Het ei van Columbus. Een heel simpele oplossing die recht onder je neus ligt, maar die je - door allerlei soorten culturele dwangbuizen - niet zelf kunt bedenken. Het mooie aan een ei van Columbus is dat wanneer iemand met de oplossing komt, je een epifanie ervaart: een moment van absolute helderheid waarin je bijna de betekenis van het leven begrijpt. Dit heb ik recentelijk ervaren toen ik de rapportage van Trendwatching over corporate culture las.

Paola Cassone: Wat houdt ons tegen?

15sep 201716:52
  • Media
  • 25825 x gelezen
  • Link
  • Paola Cassone
  • Customer JourneyOnderzoekDoelgroep

weblog Onlangs is de nieuwe televisiecampagne van de Nederlandse Spoorwegen gestart. Geconfronteerd met een slappe boterham in hun verzorgingstehuis, beslissen twee vrienden om in Parijs te gaan lunchen en dat doen ze ook. Zomaar. Vier uur later zitten ze voor een heerlijk bord fruits de mer met uitzicht op de Notre Dame. Wat mij opvalt aan dit verhaal is het gemak waarmee de beslissing wordt genomen en uitgevoerd

We vertrouwen alleen onze drugsdealer

2jun 201710:42
  • Media
  • 12002 x gelezen
  • Link
  • Paola Cassone
  • Social Media

weblog Social memes zijn altijd leuk en soms bevatten ze zelfs diepere waarheden. Een tijd geleden vond ik deze op mijn facebook wall (de vertaling is helaas minder sterk dan het origineel): 'Hoe komt het dat je de overheid, media, wetenschappers, banken en bedrijven niet vertrouwt, maar je wel elke idioot gelooft die iets op Facebook schrijft?'Ik had het kunnen laten voor wat het was, maar het heeft mij toch aan het denken gezet. Waarom?

Mag ik mijn data terug?

5mei 201716:13
  • Media
  • 31730 x gelezen
  • Link
  • Paola Cassone
  • KijkcijfersBig dataBereikOnline

weblog Het valt me echt op, dat naarmate onze privacy door de online oligarchen in gevaar wordt gebracht, hun privacy juist steeds meer wordt bewaakt. Als fervent kijker van het inmiddels gepauzeerde tv-programma Zondag met Lubach, heb ik genoten van zijn aanvaring met het management van Facebook. En zelf loop ik nu ook tegen deze barrières van gebrek aan inzicht aan.

De digitale revolutie is van ons allemaal

7apr 201712:50
  • Media
  • 31661 x gelezen
  • Link
  • Paola Cassone
  • OnlineTrendsDoelgroepenSocial MediaOnderzoek

weblog Een van de moeilijkste vragen om te beantwoorden is: zou je je anders hebben gedragen als je tien of twintig jaar geleden geweten had wat je nu weet? De vraag is niet te beantwoorden zolang we niet kunnen tijdreizen. Een vraag die we wel kunnen beantwoorden is: hoe hebben de ontwikkelingen van de afgelopen tien of twintig jaar ons gedrag veranderd?

Zijn we klaar voor Gen Z?

24dec 201610:00
  • Bureaus
  • 33151 x gelezen
  • Link
  • Paola Cassone
  • DoelgroepOnlineTrendsSocial MediaWebsiteOnline advertisingWebwinkelE-commerceAlgoritme

weblog Het valt misschien nog niet op, maar sociale netwerkverzadiging komt eraan. Hoe dieper we in het digitale leven duiken, hoe sterker de behoefte aan frisse lucht, maar dan wel letterlijk. Ja, we zitten nog steeds op Facebook en Twitter, maar wanneer was de laatste keer dat we iets hebben gedeeld? Buiten de kattenfoto’s dan. Iets persoonlijks: onze eerlijke, ongepolijste, niet politiek correcte mening?


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Nederlands Media Netwerk