Coca-Cola presenteert nieuw actieplan voor duurzaamheid na reeks dialogen: focus caloriearm, recycling en maatschappij

Coca-Cola presenteert nieuw actieplan voor duurzaamheid na reeks dialogen: focus caloriearm, recycling en maatschappij
  • Food-en-retail
  • 21 nov 2017 @ 15:40
  • 25832 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • FoodMVOInteractie

'This is Forward': onder deze naam lanceert Coca-Cola haar actieplan voor duurzaamheid in West-Europa. De stip aan de horizon is 2025, dan moeten volgens het a-merk de ambitieuze doelstellingen rondom onder meer suikerreductie, recycling en maatschappelijke betrokkenheid door het bedrijf behaald zijn. Coca-Cola in Nederland sluit aan bij dit nieuwe duurzaamheidsplan. Het actieplan is tot stand gekomen door het voeren van gesprekken met belangrijke stakeholders, regeringen, ngo's en mensen uit het bedrijfsleven, maar ook met behulp van inzichten van meer dan 12.000 consumenten in zes landen en bijna 1.000 medewerkers van Coca-Cola.

In Nederland werd het plan in Den Haag gepresenteerd aan een divers gezelschap met vertegenwoordigers vanuit de politiek, bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en pers.

Richard Schlasberg, country manager Coca-Cola Nederland: 'Het nieuwe duurzaamheidsplan is tot stand gekomen door heel veel te luisteren, naar onze partners, onze medewerkers en natuurlijk onze klanten. Duurzaamheid was altijd al belangrijk, maar we kunnen en willen méér doen. We willen een voorbeeld zijn voor onze 300 miljoen consumenten in West-Europa én voor onze eigen mensen. Met onze merken kunnen we duurzaamheid onder de aandacht van iedereen brengen.'

Jaap Wassink, VP & country director Coca-Cola European Partners Nederland: 'This is Forward gaat om daadkracht, het gaat om concrete doelstellingen. In Nederland gaan we onder de titel ‘Coca-Cola OPEN’ verder de dialoog aan met mensen uit de politiek, gemeenten, bedrijven, onderwijs, maatschappelijke organisaties én uiteraard met onze klanten. In die gesprekken willen we kennis ophalen om invulling te geven aan deze acties, en leren wat we verder kunnen doen om een blijvende positieve en duurzame bijdrage te leveren aan onze maatschappij.'

De hoofdthema’s van het nieuwe duurzaamheidsplan zijn volgens Coca-Cola:

* Dranken – In 2025 zal 50% van het verkoopvolume in West-Europa afkomstig zijn uit caloriearme of calorievrije dranken (in 2016 was dit 34%). Naast productinnovaties wordt door middel van duidelijke productinformatie en kleinere verpakkingen het consumenten gemakkelijker gemaakt om bewust om te gaan met suikerconsumptie.

* Verpakkingen - Om bij te dragen aan het terugbrengen van de hoeveelheid zwerfafval in de natuur streeft Coca-Cola ernaar om 100% van haar verpakkingen in te zamelen. Ook zal het gemiddeld gebruik van gerecycled plastic voor PET-flessen meer dan worden verdubbeld tot tenminste 50%, in 2016 was dit nog  21%[1]. Naast samenwerken met andere partijen, gaat Coca-Cola de kracht van haar merken inzetten om mensen te motiveren tot recycling.

* Maatschappij – Coca-Cola staat midden in de samenleving. Bij deze positie past een verantwoordelijkheid waaraan Coca-Cola op diverse manieren invulling geeft. Bijvoorbeeld door het aantal partnerships met maatschappelijke organisaties uit te breiden en meer medewerkers te motiveren om vrijwilligerswerk te doen. Coca-Cola biedt een open, diverse en betrokken werkomgeving en gaat de positie van jonge mensen en vrouwen binnen de organisatie verder versterken. Tenminste 40% van de managementfuncties wordt in 2025 bekleed door vrouwen.

'Naast deze hoofdthema’s zijn er onder meer doelstellingen op het gebied van klimaat, water en de leveringsketen gedefinieerd, bijvoorbeeld:

-De uitstoot van broeikasgassen door eigen bedrijfsactiviteiten wordt met 50% teruggebracht.
-Voor 2020 zullen we onze belangrijkste grondstoffen uit de land- en bosbouw voor 100% duurzaam inkopen.'

Lees de Nederlandse samenvatting van het actieplan voor duurzaamheid hier. Over de recente praatsessie met o.a. redactie food&retail van MarketingTribune in een Amsterdamse loft leest u het verslag in print-editie MT21.
(PvWK)


     Ronde tafelsessie om speciale interactief C-C meubel in Den Haag, foto: Robin Utrecht (foto boven idem)

[1] In 2016 bedroeg het gemiddeld gebruik van gerecycled plastic voor PET-flessen in West-Europa 21%, in Nederland bedroeg het gemiddeld gebruik van gerecycled plastic voor PET-flessen in 2016 39%.


Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken