5 vragen aan... Cor Hospes: 'De beste contentmakers zouden de merken zelf moeten zijn'

5 vragen aan... Cor Hospes: 'De beste contentmakers zouden de merken zelf moeten zijn'
  • Content
  • 3 jul 2017 @ 10:17
  • 7936 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • ContentPersonaliaInterview

Cor Hospes is oprichter van contentmarketingbureau Merkjournalisten, maar ook bekend als spreker en trainer bij onder meer Nima en als schrijver van boeken als 'Contentbijbel' en 'De Guerrillamarketingrevolutie'. 'Maar ik ben vooral maker en verteller van verhalen.' Een man met een mening over contentmarketing dus, genoeg reden hem te vragen voor de '5 vragen aan'-rubriek.

Welk merk zet contentmarketing helemaal verkeerd in en waarom vind je dat?
Een onderzoek van enkele jaren geleden leerde dat ons land zich op het gebied van contentmarketing nog in de luiers bevindt. Beetje flauw om daaruit een volle luier te pikken. Ik zie gelukkig steeds meer bedrijven die het wel goed oppakken. Dus contentmarketing niet als dingetje voor erbij, maar ongoing, steeds vertaald vanuit hun merk-DNA, met het oog gericht op de lange termijn.

Stelling: een inhaker die viral gaat is geen contentmarketing. Ben je het hiermee (on)eens en waarom?
Merken en marketeers kunnen op verschillende manieren 'inhaken' op het nieuws. Zo'n flauw inwisselbaar Facebook-inhakertje vind ik geen contentmarketing, maar een grappig YouTube-filmpje voor de gekke jen, een video van een merkactivatie of een mooi verhaal vanuit het DNA van een organisatie dat aansluit op de actualiteit, is dat wel.  

Welke rol past jou beter: contentmarketeer of storyteller?
Ik geloof in de kracht van verhalen. Content is nontent, is nonsense. Flauwekul louter bedoeld voor de likes, ijdeltuiterij, pr of ander bedrijfsgewin. Vanuit die gedachte mag je content nimmer maken. Content creëer je niet voor jezelf, maar voor je audience, voor je publiek. Te vaak wordt dat vergeten. Komt mede omdat bedrijven hun audience onvoldoende in kaart brengen.

Voor welke uitdaging staan contentmarketeers op dit moment?
Zoals eerder gezegd: contentmarketing staat in ons land nog in de luiers. Laat bedrijven nou eerst eens beginnen bij het begin. Wie ben ik? En wie is mijn audience? Dat zou direct al flink wat van die poepluiers schelen.

Wat is naar jouw idee - los van Merkjournalisten uiteraard - het beste contentmarketingbureau in Nederland en waarom vind je dat?
Wat is het beste? Ik zie leuke initiateven links, ik zie leuke initiatieven rechts, maar ik zie dezelfde bureaus ook te vaak one-offs en ad hoc projecten louter voor de omzet maken. Want ja, al die schrijvers of filmers op het bureau moeten ook aan het werk blijven. Het beste contentmarketingbureau van Nederland bestaat dan ook niet. De beste contentmakers zouden de merken zelf moeten zijn. Want zij moeten het zelf doen. Met een eigen redactie en een eigen hoofdredacteur.

 

Beeld door: @punkmedia.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken