Peter van Woensel Kooy

Peter van Woensel Kooy

Werkt bij: MarketingTribune en L&L

Functie: senior redacteur, merk-expert en creatief

Biografie Peter van Woensel Kooy is een bevlogen en creatieve schrijver die ook wel het wandelend geheugen van adverterend Nederland en van MarketingTribune genoemd wordt, waar hij al in 1996 –in deeltijd- aan boord kwam. Peter werd door hoogleraar Giep Franzen geïnfecteerd op de UvA met het merkvirus en is sindsdien zowel journalistiek als in de praktijk met marketing en creatie in al zijn facetten bezig. Als schrijver en als ondernemer. Omdat het vak zoveel verandert, de middelen en de mensen zelf, blijft marketing hem fascineren.

Peter schreef spraakmakende verhalen over Unilever dat in algen als grondstof stapt, over knappe ondernemers verantwoordelijk voor merken van Ajax, tot Coca-Cola, van Pabo en WC-Eend tot Zeezout van Baleine. Waarbij ook de kleinere en nieuwe vechtmerken juist zijn belangstelling hebben. Reikt sinds 2003 met Lode Schaeffer voor MarketingTribune jong talentprijs De Gouden Zaag uit. Daarnaast was hij zelf creatief actief voor ondermeer de merken Coke en P&G, publiceerde o.a. in VN, HP en NRC Handelsblad en vertegenwoordigde Nederland meermaals in de Epica jury te Parijs. Is erelid van IAA en van de Vrienden van het Vondelpark, in welke hoedanigheid hij de beroemde ooievaar terughaalde naar het park. Pas op: is tevens actieve karateka.

Zijn thematiek online: de magie van merken en marketing. En waartoe die leidt, of juist niet!

Twitter: @MTribune.nl
E-mail

Recente artikelen van Peter van Woensel Kooy

Nieuwe kerstcommercial 2017 voor warenhuis John Lewis gelanceerd

14nov 201709:12
  • Food-en-retail
  • 5014 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • MarketingWinkelen

nieuws Na vorig jaar internationaal te hebben gescoord met de kerstcommercial 'Joe the Boxer', presenteert het Britse warenhuis John Lewis nu de kerstcommercial 2017 met 'Moz het monster'. Daarin lijkt het weer te draaien om hartverwarmendheid en Britse romantiek. Een eng monster slaapt onder het bed van een jongetje, maar ze worden vrienden. Nu al legendarisch? Oordeel zelf.

Voedingscentrum reageert op hype over 'gif-aardbei'

9nov 201709:07
  • Food-en-retail
  • 8898 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • FoodCommunicatie

nieuws Momenteel woedt een hype over meerdere gifstoffen in aardbeien, die de Nederlandse consument zouden bedreigen. De vruchten zouden tot zes keer meer bestrijdingsmiddelen bevatten dan andere fruitsoorten. Food&agri-marketeers zijn bezorgd over deze hype. Food expert Voedselveiligheid van het Voedingscentrum Wieke van der Vossen beantwoordt de vraag of je aardbeien nou wel of niet meer kunt eten.

Vice Benelux lanceert Tonic-platform over gezondheid, welzijn en ontwikkelingen in de zorg

8nov 201712:05
  • Content
  • 10193 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • NieuwsmediaInnovatie

nieuws Vice Benelux kondigt vandaag de lancering van Tonic aan. Tonic heeft als doel om een plek te zijn waar jonge mensen terecht kunnen voor begrijpelijke verhalen over gezondheid, welzijn en ontwikkelingen in de zorg. Tonic is het tweede platform dat dit jaar lokaal gelanceerd wordt en markeert volgens het mediamerk Vice de volgende stap in de evolutie en groei van de Benelux-divisie. 'Andere lokale titels als Vice.com, Motherboard, Broadly, Munchies, Vice Sports, Creators, i-D, Noisey en Vice Money gingen Tonic al voor.'

Unilever bouwt Global Foods Innovation Centre - Paul Polman: 'We willen duurzame voedingsmiddelen toegankelijk maken'

7nov 201708:42
  • Food-en-retail
  • 9820 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • MarketingFoodInnovatie

nieuws Precies een jaar na de aankondiging van de centralisatie van Unilever’s Foods R&D expertise vanuit Heilbronn (Duitsland), Poznan (Polen) en Vlaardingen in het Foods eco-system in Wageningen, heeft Unilever het startschot gegeven voor de bouw van haar nieuwe wereldwijde Foods Innovation Centre.

[interview] 7 vragen aan Mary Hoogerbrugge over Effie 2017

1nov 201710:58
  • Food-en-retail
  • 9729 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • MarketingOnderzoekAward

nieuws Mary Hoogerbrugge is merkspecialist bij bureau De Positioneerders uit Breukelen, met als aandachtsgebieden merkpositionering, strategie en effectiviteit. Daarnaast is zij prominent lid van de Hoofdjury van de Effie en voorzitter van de Effie Stuurgroep. Op 31 oktober zijn die 's avonds uitgereikt in het Concertgebouw Amsterdam, met twee Gouden Effies voor food cases (Dorito's en Wakker Dier). We spreken Mary over de Effie-oogst 2017.

[thuisbezorging] Nederlander bestelt voor bijna half miljard aan eten in Q2/'17

30okt 201710:42
  • Food-en-retail
  • 9097 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • LeverancierSmartphoneFood

nieuws Nederlanders hebben in het tweede kwartaal van 2017 voor ruim 440 miljoen euro aan maaltijden besteld. Pizza’s waren met afstand het populairst. Daarna volgden grillgerechten, fastfood en sushi, blijkt uit rapportage van ABN Amro over maaltijdbezorging bij mensen thuis. Voor bestellingen bij de pizzeria werd gemiddeld €9,57 per persoon uitgetrokken. Volgens de bank groeit de maaltijdbezorgsector als kool. Je ziet dan ook steeds meer fietsers en -soms electrische- bezorgscooters en -busjes op straat. In 2018 groeit de branche 20 procent. Maaltijdboxbezorgers zijn hierin nog niet eens meegenomen.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Customer Media Council


    Platform Content