Rabobank schrapt 'valse belofte' uit tv-commercial

Rabobank schrapt 'valse belofte' uit tv-commercial
  • Bureaus
  • 20 nov 2017 @ 00:16
  • 17387 x gelezen
  • Link
  • Redactie Bureaus
  • CommercialsReclameCampagnesMVO

De nieuwe campagne van Rabobank houdt de gemoederen flink bezig. Na kritiek wordt de tv-commercial aangepast waarin de bank zich profileert als een heel duurzame bank. Bij de Reclame Code Commissie is een klacht binnengekomen van een boze Limburger over de belofte van de bank om 'samen het wereldvoedselprobleem op te lossen'.

'Stel je eens voor dat we samen het voedselprobleem oplossen en dat je ons aan die belofte mag houden.' Deze zin uit de gewraakte tv-spot is volgens de RCC misleidend, omdat Rabobank niet aannemelijk kan maken dat de aanpak van de bank inderdaad het voedselprobleem oplost. 

De Reclame Code Commissie heeft de uitspraak nog niet gepubliceerd, omdat formeel de beroepstermijn nog niet is afgelopen. Rabobank zegt desgevraagd wel tegen RTL Z dat de zin uit de commercial wordt geschrapt op aandringen van het beroepsorgaan.

De aanbevelingen van de Reclame Code Commissie zijn in principe niet bindend, maar doorgaans worden ze wel opgevolgd door adverteerders. Pas als een misleidende reclame gewoon op de buis blijft, doet de RCC eventueel een melding bij de Autoriteit Consument en Markt. De ACM kan uiteindelijk een boete opleggen, maar dat is vrijwel nooit nodig. Ook nu niet, al moet nog blijken hoe Rabobank de campagne aanpast.

De nieuwe Rabo-campagne  waarover MarketingTribune als eerste vakmedium publiceerdeis het resultaat van een uitvoerige pitch die eveneens de gemoederen in het reclamevak flink heeft bezig gehouden. Een reclamebureau maakte onlangs een parodie op de commercial. 




Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken